Outdoor Training (ODT) הוא תחום שמתמקד בפעילויות הכשרה ולימוד המתבצעות בסביבה חיצונית, באוויר הפתוח. ODT כולל מגוון רחב של פעילויות כגון משחקים קבוצתיים, אתגרי טבע, סדנאות חינוך סביבתי ועוד. תחום זה התפתח לאורך השנים ונעשה פופולרי במיוחד בקרב ארגונים, מוסדות חינוך וקהילות. במאמר זה נסקור את התפתחות ה-ODT לאורך ההיסטוריה.
הפעילויות החיצוניות ככלי חינוכי החלו כבר בעת העתיקה, כאשר תרבויות שונות השתמשו בטבע ככלי להוראה והכשרה. ביוון העתיקה, למשל, תלמידי הפילוסופיה התאמנו בפעילויות גופניות בפארקים ובמרחבים הפתוחים כחלק מתוכנית הלימודים שלהם.
במאה ה-19, הוקמו תנועות נוער כמו תנועת הצופים (Boy Scouts) ותנועת הנוער הגרמנית (Wandervogel), שהדגישו את החשיבות של פעילויות חוץ לפיתוח כישורים מנהיגותיים וחברתיים. תנועות אלו היוו את הבסיס להתפתחות המודרנית של ה-ODT.במהלך המאה ה-20, הוקמו מוסדות חינוך ומחנות קיץ רבים שהתמקדו בפעילויות חוץ. אחת הדמויות המשמעותיות בהקשר זה הייתה קורט האן, שהקים את בית הספר הבינלאומי גודד אוס (Gordonstoun) בסקוטלנד ואת תנועת האאוטוורד באונד (Outward Bound), שנועדה לפתח כישורים אישיים וחברתיים באמצעות אתגרים פיזיים בטבע.
בשנים האחרונות, ODT הפך להיות כלי חשוב בארגונים עסקיים וחברות טכנולוגיה לפיתוח כישורי צוות ומנהיגות. תוכניות ODT מודרניות כוללות מגוון רחב של פעילויות, כגון טיולים, טיפוס, בניית צוות ומשחקי אתגר, שמשולבים בטכנולוגיות מתקדמות כמו אפליקציות למעקב אחרי התקדמות המשתתפים.
מחקר מ-2022 מסביר כיצד פיתוח ODT עוזר לסטודנטים לפתח כישורים רגשיים ומנהיגותיים. המחקר מצא שפעילויות ODT משפרות את ההתפתחות הרגשית והמקצועית של הסטודנטים באמצעות פעילויות מאתגרות בחוץ (Kriemadis & Kourtesopoulou, 2023).מחקר נוסף מדגיש את ההשפעות של ODT על פיתוח אינטליגנציה רגשית בקרב סטודנטים לתיירות. המחקר מצא כי הפעילויות החיצוניות תרמו לשיפור האינטליגנציה הרגשית והחברתית של הסטודנטים (Fernández-Gámez et al., 2018).
ODT עבר התפתחות משמעותית לאורך השנים, מהפעילויות הפשוטות בטבע של העת העתיקה ועד לתוכניות המורכבות והטכנולוגיות של היום. ODT ממשיך להיות כלי חשוב לפיתוח כישורים חברתיים, פסיכולוגיים ופיזיים, ולהיות פופולרי בקרב ארגונים, מוסדות חינוך וקהילות.