גיליתי שהבן שלי עובר חרם: 3 דברים לעשות במיידי


מבוא

חרמות הם תופעה כואבת ומזיקה שמשפיעה על ילדים ובני נוער בצורה משמעותית. כאשר הורה מגלה שהבן שלו עובר חרם, התחושות של דאגה, כאב ואובדן עצום עלולות להציף. במאמר זה, נתאר שלושה צעדים מיידיים שניתן לנקוט כדי לתמוך בילד ולמזער את הנזקים הנפשיים והחברתיים.

1. תיאום פגישה עם הצוות החינוכי

חשיבות התקשורת עם הצוות החינוכי

הצעד הראשון והחשוב ביותר הוא תיאום פגישה עם הצוות החינוכי של בית הספר. חשוב לשתף את המורים, היועצים והמנהלים במידע על החרם ולהבין מהם הצעדים שהם נוקטים כדי לטפל בבעיה.

מה ניתן לעשות במפגש

בפגישה, חשוב להעלות את הנקודות הבאות:

  • בקשת פרטים על המצב והיקף החרם.
  • הצגת תיעוד של האירועים במידת האפשר.
  • בקשת תוכנית פעולה ממוקדת שתסייע בהגנה על הילד ובשיקום מצבו החברתי והנפשי.

מחקר מציין כי תמיכה של הצוות החינוכי ופעולות מיידיות יכולים לשפר את המצב החברתי של הילד ולהפחית את ההשפעות השליליות של החרם (Tucker & Maunder, 2015).

2. מתן תמיכה רגשית ונפשית לילד

הקשבה ותמיכה ללא שיפוט

ילדים שעוברים חרם זקוקים לתמיכה רגשית ונפשית. חשוב להקשיב לילד בצורה פתוחה וללא שיפוט, ולהראות לו שהוא לא לבד. אפשר לשאול שאלות פתוחות ולעודד את הילד לשתף את רגשותיו וחוויותיו.

חיזוק הביטחון העצמי

מתן חיזוקים חיוביים והזכרת הכישורים והיכולות של הילד יכולים לסייע בחיזוק הביטחון העצמי. ניתן גם לשקול פנייה לייעוץ פסיכולוגי מקצועי במידת הצורך.מחקר מדגיש את החשיבות של הבנת החוויות הרגשיות של הילדים במצבי חרם ותמיכה בהן כדי לשפר את תחושת הערך העצמי והמודעות העצמית שלהם (Kovač & Kostøl, 2020).

3. עידוד השתתפות בפעילויות חוץ ותוכניות חברתיות

שילוב בפעילויות חוץ

פעילויות חוץ כגון ספורט, משחקי צוות ופעילויות ODT (Outdoor Training) יכולות לסייע בשיפור המצב החברתי והנפשי של הילד. פעילויות אלו מחזקות את הכישורים החברתיים ומסייעות ביצירת קשרים חדשים עם ילדים אחרים.

השתתפות בתוכניות חברתיות

תוכניות חברתיות ותנועות נוער כמו הצופים יכולות לספק מסגרת תומכת ומבנה חברתי חיובי. אלו מקומות שבהם הילד יכול לפתח כישורים חברתיים ולהתחבר עם ילדים אחרים בסביבה תומכת.מחקר מצביע על כך שפעילויות חוץ ותוכניות חברתיות משפרות את הכישורים החברתיים ומפחיתות את תופעת החרם (Bills, 2020).

סיכום

גילוי שהבן עובר חרם הוא חוויה קשה ומכאיבה, אך באמצעות פעולות מיידיות ניתן לסייע לו להתמודד ולהשתקם. תיאום פגישה עם הצוות החינוכי, מתן תמיכה רגשית ועידוד השתתפות בפעילויות חוץ ותוכניות חברתיות הם צעדים חיוניים לשיפור מצבו של הילד ולהבטחת עתיד טוב יותר עבורו.


מקורות

  1. Tucker, E., & Maunder, R. (2015). Helping children to get along: teachers’ strategies for dealing with bullying in primary schools. Educational Studies, 41, 466-470.
  2. Kovač, V., & Kostøl, E. M. F. (2020). Helping children in bullying situations: The role of intersubjective understanding and co-regulation. School Psychology International, 41, 295-309.
  3. Bills, K. L. (2020). Helping children with disabilities combat negative socio-emotional outcomes caused by bullying through extracurricular activities. Journal of Human Behavior in the Social Environment, 30, 573-585