ניקיון לפסח, ניקיון חברתי: איך לטפח סביבה כיתתית נקייה מחרמות


חג הפסח מסמל התחדשות, חירות וניקיון – אנחנו מנקים את הבית, מסירים את החמץ, ומתכוננים לחג שמביא איתו תחושה של התחלה חדשה. אבל בעודנו עסוקים בניקיון הפיזי, יש סוג נוסף של "חמץ" שדורש את תשומת הלב שלנו: חרמות חברתיים בכיתות. חרמות הם כמו חמץ שמסתתר בפינות – הם פוגעים באקלים הכיתתי, גורמים לבדידות ולכאב, ומונעים מילדים לחוות חירות חברתית אמיתית. אז איך אפשר לעשות "ניקיון חברתי" וליצור סביבה כיתתית נקייה מחרמות? התשובה טמונה בחינוך חווייתי דרך פעילויות ODT (Outdoor Training) וחוגים שמגבשים קבוצות ומטמיעים ערכים של שיתוף פעולה וכבוד הדדי.אני, דניאל חסיד, בעל תואר שני בחינוך עם התמחות בפסיכולוגיה של הספורט, הקמתי את דניאל חסיד - פרויקטים בחינוך כדי לעזור לילדים, מחנכים והורים להתמודד עם אתגרים חברתיים כמו חרמות. דרך פעילויות ODT, חוגים והרצאות, אני מציע כלים מעשיים ליצירת סביבה כיתתית חיובית שבה כל ילד מרגיש שייך. בהשראת חג הפסח, אני רוצה לשתף שלוש דרכים שבהן אפשר "לנקות" את הכיתה מחרמות ולבנות קהילה מגובשת.

1. פעילות ODT: "חיפוש החמץ החברתי"

בדיוק כמו שאנחנו מחפשים חמץ לפני פסח, אפשר לארגן פעילות חוץ שבה הילדים מחפשים "חמץ חברתי" – התנהגויות כמו חרמות, דיבור פוגעני, או התעלמות מחברים. בפעילות הזו, אני מחביא פתקים בשטח עם דוגמאות להתנהגויות שליליות (למשל, "לא שיתפנו ילד במשחק"), והילדים, בעבודה קבוצתית, צריכים למצוא את הפתקים ולהציע התנהגויות חיוביות במקום (למשל, "נזמין את הילד לשחק איתנו"). הפעילות הזו לא רק מעודדת שיתוף פעולה, אלא גם מלמדת את הילדים לזהות ולתקן התנהגויות שפוגעות באחרים.

לרעיונות נוספים לפעילויות חוץ בחג הפסח, אפשר לקרוא על פעילויות משפחתיות בגנים לאומיים באתר רשות הטבע והגנים: פעילויות בפסח תשפ״ה 2025.

2. חוג קצב: "מקצב של חירות חברתית"

חרמות נובעים לעיתים מתחושת ניתוק בין ילדים, וחוג קצב יכול להיות כלי נפלא לחיבור מחדש. בחוג הקצב שלנו ב-דניאל חסיד - פרויקטים בחינוך, הילדים יוצרים מקצבים בהשראת סיפורי יציאת מצרים – מקצב כבד שמייצג את השעבוד, ומקצב שמח שמייצג את החירות. כל ילד מקבל תפקיד משמעותי בלהקת המתופפים הקבוצתית, מה שמאפשר גם לילדים שמרגישים מודרים להשתלב מחדש ולהרגיש חלק מהקבוצה. המוזיקה והתנועה יוצרים חיבור טבעי בין הילדים, ומפחיתים את הסיכוי לחרמות על ידי חיזוק תחושת השייכות.

למידע נוסף על חוג הקצב שלנו, שבו הילדים מתחברים דרך מוזיקה ויוצרים קהילה קצבית, אפשר לקרוא כאן: חוג קצב.

3. סדנת גיבוש: "סדר פסח של שיתוף"

אחת הדרכים היעילות למנוע חרמות היא לעודד שיתוף פעולה והקשבה בין הילדים. בסדנת גיבוש בהשראת פסח, אני מזמין את הילדים ליצור "הגדה כיתתית" משלהם – כל ילד כותב או מצייר משהו שהוא רוצה "לשחרר" מהכיתה (למשל, חרמות, ריבים) ומה הוא רוצה להוסיף במקום (למשל, חברות, עזרה הדדית). לאחר מכן, הקבוצה משתתפת בפעילות ODT שבה הם בונים יחד "גשר חירות" ממשחקי חשיבה או חומרים פשוטים, כסמל למעבר משעבוד חברתי לחירות חברתית. הסדנה הזו מעודדת שיתוף, הקשבה וכבוד הדדי, תוך שימוש בסמלים של פסח כדי להעביר מסר חינוכי.

הרעיון הזה מתחבר למסורת החינוך בליל הסדר, שבה משתמשים בדברים שמושכים את הילדים כדי לעורר סקרנות ולמידה, כפי שמתואר במאמר ממכון התורה והארץ: מצוות חינוך בליל הסדר. לטיפים נוספים על גיבוש כיתתי, אפשר לקרוא במאמר שלי על יצירת סביבה חיובית בכיתה: בניית כיתה מגובשת: שלושה צעדים מיידיים.

למה חשוב להתמודד עם חרמות דווקא בפסח?

חרמות חברתיים הם בעיה שפוגעת בילדים בכל ימות השנה, אבל חג הפסח הוא הזדמנות מיוחדת להתמודד איתם. החג מדגיש את ערך החירות – לא רק חירות פיזית, אלא גם חירות רגשית וחברתית. ילד שחווה חרמות מרגיש לכוד, בודד וחסר חירות חברתית. פעילויות חווייתיות כמו אלה שאני מציע ב-דניאל חסיד - פרויקטים בחינוך יכולות לעזור לילדים "לצאת ממצרים" החברתית שלהם, ולבנות קהילה כיתתית שבה כולם מרגישים שייכים. מחקרים מראים שפעילויות קבוצתיות מחוץ לכיתה, כמו פעילויות ODT, משפרות את הכישורים החברתיים של ילדים ומפחיתות התנהגויות שליליות כמו חרמות (מרחב פדגוגי, משרד החינוך: פעילויות מדעיות לכבוד חג הפסח).

איך אפשר להתחיל?

אם אתם מחנכים, הורים, או מנהלי בית ספר שרוצים ליצור סביבה כיתתית נקייה מחרמות, אני מזמין אתכם לפנות אליי ב-דניאל חסיד - פרויקטים בחינוך. אני מציע פעילויות ODT, חוגים כמו חוג קצב, והרצאות שמותאמות במיוחד לגיבוש כיתות ולמניעת חרמות. ביחד, נוכל להפוך את חג הפסח לחג של חירות חברתית אמיתית לילדים שלכם.

לפרטים נוספים וליצירת קשר, בקרו באתר שלי: DHPE.CO.IL.