כאשר אנו מחזירים את ילדינו מבית הספר, זוהי הזדמנות מעולה לחזק את הקשר עימם, להבין כיצד עבר עליהם היום, ולעזור להם להתמודד עם אתגרים. עם זאת, פעמים רבות השאלות הפשוטות כמו "איך היה בבית הספר?" עלולות לקבל תשובות קצרות ולא מפורטות כמו "בסדר" או "כיף". אז איך אפשר לשפר את השיח עם הילדים ולגרום להם לשתף יותר? הנה שלוש שאלות יעילות שיכולות לעורר שיחה משמעותית עם הילדים לאחר יום לימודים.
שאלה זו מעודדת את הילד להיזכר במשהו חיובי או מעניין שקרה במהלך היום, והיא מתמקדת בלמידה ובחוויה. במקום לשאול שאלה כללית כמו "איך היה היום?", שאלת למידה ממוקדת מעודדת את הילד לשתף מידע מהשיעורים ולחשוב בצורה ביקורתית על החומר הנלמד. מחקרים מראים כי שיתוף בחוויות לימודיות עם ההורים יכול לעודד את ההתפתחות הרגשית והקוגניטיבית של הילדים (Bosch et al., 2017).
שאלה זו פותחת בפני הילד את האפשרות לדבר על דברים לא צפויים או יוצאי דופן שקרו במהלך היום. מדובר בשאלה שיכולה להוביל את הילד לספר על חוויות חברתיות, אירועים בשיעורים או אפילו שינויים בסביבה הלימודית. שאלה כזו מאפשרת לנו כהורים להבין טוב יותר את החוויות החברתיות של הילד ולזהות אם קיימים נושאים המצריכים תמיכה נוספת. לדבר על אירועים מיוחדים או מפתיעים עוזר לפתח את היכולת לתקשר רגשות וחוויות בצורה פתוחה ורגועה (Sawyer et al., 2018).
שאלה זו מתמקדת בכישורים חברתיים ויחסי גומלין. היא מעודדת את הילד לחשוב על יחסים חברתיים, לעסוק במודעות חברתית ולפתח אמפתיה. מחקרים רבים מצביעים על כך שחינוך לערכים חברתיים באמצעות שיח יומיומי עם ההורים משפר את הכישורים החברתיים והאמפתיה של הילדים, ועוזר להם להתפתח כבני אדם חכמים רגשית ובעלי יכולות חברתיות גבוהות (Rohaizad et al., 2019).
כאשר מחזירים את הילדים מבית הספר, זו הזדמנות נהדרת לפתוח שיחה משמעותית שמסייעת להורה להבין את מה שקורה בבית הספר בצורה מעמיקה יותר. השאלות הממוקדות שהוצעו במאמר זה יכולות לעזור לילדים לשתף את החוויות שלהם בצורה פתוחה ולחזק את הקשר בין ההורה לילד. תקשורת פתוחה ומעודדת בין הורה לילד היא כלי מרכזי בפיתוח כישורים חברתיים, רגשיים וקוגניטיביים של הילדים.